3D-Printen bestaat uit drie gemeenschappelijke pijlers die best belangrijk zijn voor enig resultaat; De machines, materialen en de software. Deze aspecten moeten gelijktijdig optrekken om additive manufacturing te laten ontwikkelen. Echter, er is nog een vierde, cruciale pijler die vaak over het hoofd wordt gezien en dat is onderwijs in 'Design for Additive Manufacturing' (DfAM). Het is namelijk essentieel om professionals op te leiden in DfAM technieken, omdat dit de sleutel is om alles uit additive manufacturing te kunnen halen.
Additive Manufacturing in het onderwijs
Additive manufacturing, ook bekend als 3D-printen, heeft de potentie om de manier waarop producten worden ontworpen en geproduceerd revolutionair te veranderen. Het stelt bedrijven in staat om complexe geometrieën te creëren, prototypes snel te maken en gepersonaliseerde producten op maat te produceren. Dit opent de deur naar ongekende mogelijkheden en concurrentievoordelen voor bedrijven in verschillende sectoren, zoals de luchtvaart, medische technologie en automotive. Echter, om deze voordelen volledig te benutten, is het noodzakelijk dat professionals in de industrie een diepgaand begrip hebben van Design for Additive Manufacturing (DfAM).Traditioneel ontwerp is namelijk gebaseerd op subtractieve productiemethoden, waarbij materiaal wordt verwijderd om het uiteindelijke product te creëren. Bij additive manufacturing worden materialen daarentegen laag voor laag toegevoegd om het gewenste object te vormen. Dit vereist een geheel andere benadering van het ontwerpproces.
Door middel van onderwijs in DfAM kunnen technische professionals leren hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van additive manufacturing. Zoals de bovenstaande afbeelding laat zien, kunnen ze leren welke ontwerpregels en best practices van toepassing zijn om samenstellingen, zoals deze, samen te smelten tot één enkel onderdeel.
Ook het optimaliseren van de oriëntatie van het object en het gebruik van lattice structuren (zie boven) om gewicht te verminderen zonder in te leveren op sterkte. Dit soort kennis stelt bedrijven in staat om efficiënter te ontwerpen, kosten te besparen en innovatieve producten te creëren die voorheen onmogelijk waren.
Bovendien kan DfAM-onderwijs bedrijven helpen bij het stimuleren van interdisciplinaire samenwerking. Additive manufacturing vereist vaak een nauwe samenwerking tussen ontwerpers, ingenieurs en materiaalexperts om optimale resultaten te behalen. Door professionals uit verschillende vakgebieden op te leiden in DfAM, kunnen bedrijven een geïntegreerde aanpak bevorderen en teams creëren die in staat zijn om complexe uitdagingen gezamenlijk aan te pakken. Dit leidt tot een meer holistische en efficiënte benadering van productontwikkeling.
Conclusie
Kortom, onderwijs in DfAM speelt een cruciale rol in het volledig benutten van de voordelen van additive manufacturing. Wij zijn van mening dat het tijd is voor bedrijven om te investeren in 'Design for Additive Manufacturing' en de volledige potentie van additive manufacturing te realiseren. Het stelt bestaande en nieuwe professionals in staat om de ontwerpprincipes en best practices te leren die nodig zijn om optimaal gebruik te maken van deze revolutionaire productietechnologie. Door professionals op te leiden in DfAM kunnen bedrijven efficiënter ontwerpen, interdisciplinaire samenwerking bevorderen en nieuwe carrièremogelijkheden creëren.
"RapidCenter is uw 3D-printing productiepartner voor de productie van seriewerk, reserve- en legacy-onderdelen en prototypen. Als u vragen heeft omtrent geschikte toepassingen dan helpen wij u graag op weg om de juiste oplossingen te vinden die passen bij uw visie en wensen."
-
Industrie segment:
Educatie
-
Meer informatie
-
Voordelen
Onderwijs of educatie